Velkommen til skolestart!

Kunstprosjektet

Til deg som er elev på Granstangen:

Vi gleder oss til å ha deg som elev på Granstangen skole dette skoleåret! Vi har som mål at du skal oppleve gode skoledager fylt med faglig mestring og trygt læringsmiljø sammen med medelever og lærerne dine. Her er noen spørsmål som er fint å tenke litt på før du kommer til første skoledag:

1. På hvilken måte kan du bidra til at du og de andre elevene på Granstangen skole lærer og trives?
  2. Har du satt deg noen faglige mål for dette skoleåret?
  3. Hva opplever du som dine styrker på skolen?
  4. Hva opplever du kan være utfordrende på skolen?
  5. På Granstangen er disse egenskapene viktige: Å være nysgjerrig, optimistisk, utholdenhet, samvittighetsfull, målbevisst og å ha selvkontroll. Hva betyr disse egenskapene for deg?

Til deg som foresatt:

Vi ønsker et godt samarbeid med alle foresatte og en dialog preget av åpenhet og tillit. Vårt samarbeid er grunnleggende for at barna/elevene skal oppleve en god skolehverdag! Vi håper foresatte ønsker å engasjere seg i skolens aktiviteter og oppfordrer dere til å melde dere som klassekontakter og FAU representanter.

Det er veldig viktig at dere setter dere godt inn i skolens rutiner og regler. Vi har sammenfattet de viktigste her:

Granstangen er mobilfri: Fra 1.august er alle grunnskoler i Oslo mobilfrie. Det betyr at elevene ikke skal ha mobiltelefonen tilgjengelige fra skolen starter om morgenen til skolen slutter på ettermiddagen. Mobilfrie skoler gir mer ro og konsentrasjon i undervisningen – og bedre trivsel blant elevene. Vi oppfordrer alle elever å legge telefonen hjemme. Det er den sikreste og beste løsningen. Om de tar telefonen med på skolen skal denne leveres til lærer i oppstart av første time og blir utlevert på slutten av skoledagen. Telefonene blir oppbevart i lukkede bokser på lærernes arbeidsrom. Vi oppfordrer alle foresatte å snakke med sine barn om hvordan mobilregelen skal overholdes. Hjemme eller i mobilboks?Skolen er ikke ansvarlig for tap/skade på mobiltelefoner.

Melde om fravær: Ved sykdom skal du så tidlig som mulig gi beskjed til kontaktlærer eller faglærer ved å bruke Skolemelding (app). Ved permisjoner skal du sende en elektronisk søknad til skolen. Søknadsskjema finner du på skolens hjemmeside.

Samtykke: Du som foresatt må registrere samtykke til barnet ditt kan delta på skolefotografering (klassebilder og portrettbilder), og til utdeling av jodtabletter. Gå inn på skolens hjemmeside, der finner du elektroniske skjemaer for å registrere ditt samtykke.

Merk: Skolefotograferingen i år skjer allerede tirsdag 20.august, dagen etter oppstart!

Bøker, PC og annet utstyr: Elevene får utdelt fysiske lærebøker i de fleste fag på Granstangen. De får utdelt bokstrømper for å beskytte bøkene. Denne skal leveres inn med bøkene når skoleåret er slutt. Elevene er ansvarlig for at bøker og annet utstyr blir godt ivaretatt gjennom skoleåret og at alt blir levert tilbake i god stand.

NB! Det er viktig at elevene har skrivesaker, drikkeflaske og det utstyret de trenger til kroppsøving og andre aktiviteter med seg på skolen hver dag!

Bokskap: Elevene skal ha med egen hengelås til skapene sine. Det er viktig at elevene passer på nøkkel eller kode slik at ikke utstyr blir borte.

Skolemat: Vi serverer gratis frokostbuffet i kantina mellom 8.30 og 8.55 hver dag. Dette bidrar til en hyggelig start på dagen for elevene! Elevene kan kjøpe lunsj i kantina i storefri 11.45-12.15. I tillegg har skolen en drikke/ matautomat fra Tine som inneholder 5 drikkeprodukter og 2 varianter knekkebrød.

Furuset senter: Det er kun elever på 10.trinn som har anledning til å forlate skolens område og gå til Furuset senter i storefri. 8. og 9. trinnselever skal ikke forlate skolens område i skoletiden. De skal heller ikke gå hjem i skoletiden.

Det er viktig at 10.trinnselevene tar ansvar for å komme tidsnok tilbake til 3.time og unngår forsøpling på veien mellom skolen og Furuset. Vi minner også om at Granstangen er en helsefremmende skole. Godteri, fastfood, energidrikker, kaker o.l. skal ikke tas med på skolen.

Vi inviterer til foreldremøter om kort tid - følg med på hjemmesiden til skolen! :)